Etiketter

torsdag 28 maj 2015

Leonardo Da Vinci tankekarta

Vem är du? 
Jag heter Leonardo Da Vinci, jag föddes 15 april år 1452 i lilla byn Anchiano i Florens. Min pappa hette Ser Piero,han var notarie i Vinci och min mamma heter Caterina och hon var bondkvinna. Under min barndom så gillade jag att spela luta,sjunga och läsa poesi.

Vad jobbade du med?
Jag hade massor med olika jobb men jag var kändast för att vara konstnär och uppfinnare men jag var också arkitekt, ingenjör, naturforskare, matematiker, musiker och filosof. 

Hur började du med konst?
Redan när jag var 14 år så var jag en talang på att måla och jag sattes som lärling hos Andrea del Verrocchio, Andrea var en känd skulptör, guldsmed och konstnär. Jag utvecklades väldigt stort där och vid 20 års ålder fick jag hjälpa Verocchio med hans målningar och även då blev jag mästare och blev medlem av S.t Lukasgillet. Efter det fortsatte min tid som uppfinnare och konstnär och jag blev väldigt känd. Vid 30 års ålder så flyttade jag till Milano i Italien och just då var det krigshotat där och jag började jobba med skisser på taktiker och krigsmaskiner, 

Vad har du målat för kända konstverk?
Mona Lisa
Jag målade Mona Lisa ungefär vid år 1505 och det nog den kändaste tavlan jag har gjort. Hur jag målade Mona Lisa var väldigt speciellt för jag använde mig av en teknik som jag uppfann som heter Sfumato. Det var kontrasten mellan ljus och skugga som gjorde denna tavla så uppmärksam. Mona Lisa var en mystisk tavla och det var leendet som var den största anledningen till det.
Mona Lisa hänger nu idag på Louvremuseet i Paris och har blivit stulen men har sedan kommit tillbaka. 

Vitruvianske mannen
Jag målade den vitruvianske mannen vid år 1492, namnet vitruvianska mannen kommer från den romerska arkitekten Vitruvius som skrev om människans proportioner. Jag valde att gör den här teckningen för att jag var väldigt intresserad av människokroppens proportioner. Teckningen föreställer en naken mansfigur med kroppen i två positioner lagda ovanpå varandra. Innan jag gjorde denna tavla så gjorde jag dissektioner av döda människor på ett sjukhus i Florens för att kunna få bilden så rätt som möjligt.
Du kan idag hitta teckningen i Venedig i Gallerie dell’Accademia. 

Vad har du gjort för uppfinningar?
Jag har gjort en massa skisser till uppfinningar som redan fanns till exempel mina idéer till kanonen,flygmaskinen, fallskärm, cykeln, vattentoaletter och en krigsmaskin. Helikoptern var det redan en man i kina som kommit på men det var inte först jag kom med min skiss på en luftskruv som man började utveckla helikoptern och senare ungefär i mitten 1900-talet kunde den även flyga, så man kan säga att det var jag som gjorde idéen så att den skulle kunna flyga. 

Hur var ditt privatliv?
Jag levde för det mesta ensam. År 1476 blev jag och några till män åtalade för Sodomi (sodomi är när man har haft ett sexuellt umgänge med män och det var inte tillåtet på den tiden) men jag frikändes eftersom det inte hade några bevis. Men det har spekulerats väldigt mycket om att jag var homosexuell.

Vad är känt nu idag som handlar om dig?
Det har skrivits en bok och även gjorts en film om mig, den heter ”Da Vinci koden.”
Da vinci koden handlar om ett mord som sedan förändras till ett mysterium med schiffer koder som de upptäcker i mina tavlor, det är en mycket spännande film måste jag säga. 

När och hur dog du?

Jag dog den andra maj år 1519 på grund utav naturliga orsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar